blank

İş ve Sosyal güvenlik Mevzuat Sirküleri – 2022/06

Kıdem tazminatı belirli bir süre çalıştıktan sonra işine son verilen ya da emeklilik dolayısıyla
işinden ayrılmak durumunda bulunan işçiye, çalıştığı süreye göre, işyerince topluca ödenen para
olarak tanımlanmaktadır. Gelir Vergisi Kanunu’na göre kıdem tazminatlarının belirli koşullar
içerisinde vergilendirilmemesi gerekmektedir.
Bu kapsamda 21/3/2018 tarihli ve 7103 sayılı Kanunun 5’inci maddesi ile değişik Gelir Vergisi
Kanunu’nun kıdem tazminatı ile ilgili 25/7’nci fıkrası aşağıdaki gibidir.
“7. (Değişik: 21/3/2018-7103/5 md.) a) 25/8/1971 tarihli ve 1475 sayılı İş Kanunu ve 20/4/1967
tarihli ve 854 sayılı Deniz İş Kanunu’na göre ödenmesi gereken kıdem tazminatlarının tamamı ile
13/6/1952 tarihli ve 5953 sayılı Basın Mesleğinde Çalışanlarla Çalıştıranlar Arasındaki
Münasebetlerin Tanzimi Hakkında Kanuna göre ödenen kıdem tazminatlarının hizmet erbabının
24 aylığını aşmayan miktarları (Hizmet ifa etmeksizin ödenen ücretler tazminat sayılmaz.);
b) Hizmet erbabının tabi olduğu mevzuata göre bu bendin (a) alt bendinde belirtilen istisna
tutarının hesabında dikkate alınmak şartıyla, hizmet sözleşmesi sona erdikten sonra; karşılıklı
sonlandırma sözleşmesi veya ikale sözleşmesi kapsamında ödenen tazminatlar, iş kaybı
tazminatları, iş sonu tazminatları, iş güvencesi tazminatları gibi çeşitli adlar altında yapılan
ödemeler ve yardımlar (Bu bendin uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye
Bakanlığı yetkilidir.)”
7103 sayılı Kanunla 193 sayılı Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının yeniden düzenlenen
(7) numaralı bendinin (a) alt bendi ile 1475, 854 ve 5953 sayılı Kanunlara göre ödenen kıdem
tazminatlarına uygulanacak istisnaya ilişkin düzenleme aynen korunmuştur.

Ayrıca 7103 sayılı Kanunla 193 sayılı Kanunun 61 inci maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki (7)
numaralı bent eklenmiştir.
“7. Hizmet sözleşmesi sona erdikten sonra; karşılıklı sonlandırma sözleşmesi veya ikale
sözleşmesi kapsamında ödenen tazminatlar, iş kaybı tazminatları, iş sonu tazminatları, iş
güvencesi tazminatları gibi çeşitli adlar altında yapılan ödemeler ve yardımlar.”
1475 ve 854 sayılı Kanunlar uyarınca, hizmet erbabının çalıştığı süre ve kıdem tazminatına esas
ücreti dikkate alınarak hesaplanan ve ödenen kıdem tazminatları istisna kapsamına girmekte olup
hesaplanan bu tutarları aşan ilave ödemeler ise ücret kapsamında değerlendirilmek suretiyle
vergilendirilmektedir.
Hizmet erbabının kıdem tazminatına esas ücretine göre hesaplanan ve en yüksek Devlet
memuruna bir hizmet yılı için ödenen azami emekli ikramiyesi tutarını aşan ödemelerde ise en
yüksek Devlet memuruna ödenen azami emekli ikramiyesi kadarlık kısmı istisnaya konu edilecek,
aşan kısmı ise ücret olarak vergilendirilecektir.
Bu hesaplamada en yüksek devlet memuru olarak daha önce Başbakanlık Müsteşarı dikkate
alınırken, yeni başlayan Cumhurbaşkanlığı sisteminde, en yüksek devlet memuru olarak
Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanı dikkate alınmaktadır.
11/6/2018 tarihli ve 30448 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 303 seri No’lu GVK Genel Tebliği
ile 7103 sayılı Kanun değişikliğe ilişkin açıklamalar yapılmıştır. Bu açıklamaların bazı bölümleri
aşağıdaki gibidir:
ÖRNEK:
Örnek 8: (C) Anonim şirketinde 20 yıl süreyle çalıştıktan sonra 5/2/2018 tarihinde işten ayrılan
(D)’ye, işvereni tarafından 854 sayılı Kanun uyarınca, kıdem tazminatına esas ücreti olan 7.500
TL üzerinden hesaplanan 150.000 TL kıdem tazminatı ödenmiştir.
Hesaplanan kıdem tazminatı tutarı 150.000 TL olsa da istisna edilecek tutar, en yüksek Devlet
memuruna bir hizmet yılı için ödenen azami emekli ikramiyesi tutarı ve çalışma süresi dikkate
alınarak hesaplanan tutarı aşamayacaktır. Vergiden istisna kıdem tazminatı tutarı bu örnekte
2/1/2018 tarihi itibariyle geçerli olan 5.001,76 TL olarak dikkate alınacaktır.
Buna göre, (D)’nin 20 yıl çalışması karşılığı istisna edilecek azami tutar (5.001,76×20=)
100.035,20 TL’dir. Bu nedenle (D)’ye ödenen 150.000 TL kıdem tazminatının 100.035,20 TL lik
kısmı gelir vergisinden istisna edilecek, aşan kısım olan (150.000-100.035,20=) 49.964,80 TL ise
ücret olarak vergiye tabi tutulacaktır.”

Kıdem tazminatına ilişkin yasal düzenleme, 4857 sayılı İş Kanunun 120’nci maddesi uyarınca
halen yürürlükte olan 1475 sayılı İş Kanunu’nun 14’üncü maddesinde yer almaktadır. 4857 sayılı
İş Kanunu’nun geçici 6’ncı maddesi uyarınca kıdem tazminatı için bir kıdem tazminatı fonu
kurulacaktır. Kıdem tazminatı fonuna ilişkin Kanunun yürürlüğe gireceği tarihe kadar işçilerin
kıdemleri için 1475 sayılı İş Kanunu’nun 14’üncü maddesi hükümlerine göre kıdem tazminatı
hakları saklı olduğundan ve bugüne kadar Kıdem Tazminatı Fonu’na ilişkin yasal düzenleme
yapılmadığından halen kıdem tazminatının 1475 sayılı Kanunu’nun 14’üncü maddesi uyarınca
ödenmesi gerekmektedir.
11/06/2018 tarihli ve 30448 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 303 seri No’lu Gelir Vergisi
Tebliğinde “Hizmet Erbabına Ödenen Tazminatların Vergilendirilmesi ile İstisna Uygulaması”
başlığı adı altında açıklamalar yapılmıştır.
Bu kapsamda kıdem tazminatlarının gelir vergisinden istisna edilen tutarının hesaplanmasında
memuriyet aylık katsayısı ile memuriyet taban aylığı katsayısı dikkate alınarak hesaplama
yapılmaktadır.
Hazine ve Maliye Bakanlığı Kamu Mali Yönetim ve Dönüşüm Genel Müdürlüğünü 06/01/2022
tarihli ve 27998389-010.06.02-854887 yazısında; 1/1/2022-30/06/2022 döneminde geçerli olmak
üzere; aylık katsayısının (0,229979), memuriyet taban aylığı göstergesine uygulanacak taban
aylık katsayısının (3,59963), iş güçlüğü, iş riski, temininde güçlük ve mali sorumluluk zamlarının
aylık tutarlara çevrilmesinde uygulanacak yan ödeme katsayısının ise (0,072934) olarak
belirlendiği belirtilmiştir.
27.08.2015 tarih ve 29458 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2015/8057 No.lu Kararname ile en
yüksek devlet memurunun emeklilik ikramiyesinde dikkate alınan emeklilik keseneği ve kurum
karşılığı oranı %200’den %215’e yükseltilmiştir.
Buna göre, 1/1/2022-30/06/2022 döneminde geçerli olacak Kıdem Tazminatı Tavanı ise
aşağıdaki olmaktadır:
01.01.2022-30.06.2022 Dönemi Kıdem Tazminatı Tavanı
( 1,500.00 + 8,000.00 ) x 0.229979 = 2,184.80
( 1,000.00 x 3.599630 ) = 3,599.63
( 500.00 x 0.229979 ) = 114.99
( 1,500.00 + 8,000.00 ) x 0.229979 x 215% = 4,697.32
Toplam 10,596.74

01.01.2022 tarihinden itibaren, Gelir Vergisinden istisna edilecek kıdem tazminatı tutar 10.596,74
TL’dir.
Brüt ücret üzerinden hesaplanması gereken kıdem tazminatından sadece damga vergisi kesintisi
(binde 7,59 oranında) yapılması gerekmektedir.
İşe başlama tarihinden çıkış tarihine kadar geçen her tam yıl için işçiye 30 günlük brüt ücret
üzerinden kıdem tazminatı ödenir. Bir yıldan artan süreler içinde aynı oran üzerinden ödeme
yapılmaktadır.
Kıdem tazminatının tahakkuk ettirildiği tarih itibariyle mi yoksa ödendiği tarih itibariyle mi gider
yazılacağı konusunda Maliye Bakanlığı’nın farklı görüşlerinin olduğunun dikkate alınması
gerekmektedir.
Bu konuda Maliye Bakanlığı; 20/03/2015 tarihli ve 84098128-120.01.02.07[40-2013-3]-143
özelgesinde:

“…kıdem ve ihbar tazminatının gider kaydı konusunda Gelir Vergisi Kanunu’nun 40’ıncı
maddesinde özel bir hüküm olmamakla birlikte maddenin birinci fıkrasının (3) numaralı bendi
çerçevesinde kurum kazancının tespitinde gider olarak indirilebilmesi için İş Kanunu’na göre
işçinin kıdem tazminatına hak kazanması ve hak edilen kıdem tazminatının da işçiye ödenmiş
olması gerekir. Tahakkuk etmiş olsa da ödenmemiş kıdem tazminatının gider yazılması mümkün
değildir. Bu nedenle, iş akdinin fesih sözleşmesi ile sona erdirilmesi veya mahkeme kararı
dolayısıyla şirketiniz tarafından çalışanlarınıza ödenecek kıdem ve ihbar tazminatı giderlerinin,
yukarıda yer alan hükümler çerçevesinde ödemenin yapıldığı dönemde kurum kazancının
tespitinde indirim konusu yapılması mümkün bulunmaktadır.” görüşüne yer vermiştir.
Kıdem tazminatları 1.1.2005 tarihinden itibaren aşağıdaki gibi olmuştur:
01.01.2005 – 30.06.2005 tarihleri arasında 1.648,90 TL
01.07.2005 – 31.12.2005 tarihleri arasında 1.727,15 TL
01.01.2006 – 30.06.2006 tarihleri arasında 1.770,63 TL
01.07.2006 – 31.12.2006 tarihleri arasında 1.857,44 TL
01.01.2007 – 30.06.2007 tarihleri arasında 1.960,69 TL
01.07.2007 -31.12.2007 tarihleri arasında 2.030,19 TL
01.01.2008 – 30.06.2008 tarihleri arasında 2.087,92 TL
01.07.2008 – 31.12.2008 tarihleri arasında 2.173,18 TL

01.01.2009 – 30.06.2009 tarihleri arasında 2.260,04 TL
01.07.2008 – 31.12.2009 tarihleri arasında 2.365,16 TL
01.01.2010 – 30.06.2010 tarihleri arasında 2.423,88 TL
01.07.2010 – 31.12.2010 tarihleri arasında 2.517,01 TL
01.01.2011 – 30.06.2011 tarihleri arasında 2.623,23 TL
01.07.2011 – 31.12.2011 tarihleri arasında 2.731,85TL
01.01.2012-30.06.2012 tarihleri arasında 2.917,27 TL
01.07.2012 – 31.12.2012 tarihleri arasında 3.033,98 TL
01.01.2013-30.06.2013 tarihleri arasında 3.129,25 TL
01.07.2013 – 31.12.2013 tarihleri arasında 3.254,44 TL
01.01.2014 -31.12.2014 tarihleri arasında 3.438,22 TL
01.01.2015-30.06.2015 tarihleri arasında 3.541,37 TL
01.07.2015 -31.08.2015 tarihleri arasında 3.709,98 TL
01.09.2015-31.12.2015 tarihleri arasında 3.828,37 TL
01.01.2016-30.06.2016 tarihleri arasında 4.092,53 TL
01.07.2016– 31.12.2016 tarihleri arasında 4.297,21 TL
01.01.2017 – 30.06.2017 tarihleri arasında 4.426,16 TL
01.07.2017 – 31.12.2017 tarihleri arasında 4.564,37 TL
01.01.2018 – 30.06.2018 tarihleri arasında 5.001,75 TL
01.07.2018 – 31.12.2018 tarihleri arasında 5.434,42 TL
01.01.2019 – 30.06.2019 tarihleri arasında 6.017,60 TL
01.07.2019 – 31.12.2019 tarihleri arasında 6.379,86 TL
01.01.2020 – 30.06.2020 tarihleri arasında 6.730,15 TL
01.07.2020 – 31.12.2020 tarihleri arasında 7.117,17 TL
01.01.2021 – 30.06.2021 tarihleri arasında 7.638,96 TL
01.07.2021 – 31.12.2021 tarihleri arasında 8.284,51 TL
01.01.2022 – 30.06.2022 tarihleri arasında 10.596,74 TL

 

Saygılarımızla…

Leave a Comment


Smart Çözümlerimizi hemen deneyin!

Demo Talebi!